Fermer

Jésus dans le temple en discussion avec les docteurs

Fabricant

Frans (II) Francken

Période et datation

16de eeuw 17de eeuw
(circa 1581 - circa 1642)

Maria, Jozef en de twaalfjarige Jezus gaan op bedevaart naar Jeruzalem. Als de bedevaart voltooid is, keren zij terug naar huis, maar Jezus blijft achter om in de tempel met de schriftgeleerden te discussiëren. Zijn ouders zijn echter in de veronderstelling dat hij zich onder het reisgezelschap bevindt. Als zij er achter komen dat dat niet het geval is, keren zij in allerijl terug naar Jeruzalem en zoeken daar drie dagen naar hun zoon (Luc. 2: 43-50). In dit schilderij van Frans Francken is het moment uitgebeeld dat Maria Jezus vindt in de tempel. Hij is in het midden van de voorstelling, zittend achter een lessenaar waarop een boek ligt, afgebeeld. Jezus houdt zijn hand voor zijn borst en kijkt zijn moeder, die met gevouwen handen rechts van hem staat, aan. In een cirkel rondom hen staan twaalf schriftgeleerden met wie Jezus in discussie was. Sommigen kijken aandachtig naar Jezus of lezen de oude geschriften erop na. Anderen lijken aangedaan door wat Jezus heeft gezegd. In de tijd dat Frans Francken dit schilderij maakte, was dit een erg populair thema. Velen zagen een parallel tussen de discussie die Jezus en de geleerden over de oude geschriften voerden en de strijd tussen de katholieke kerk en de reformatoren, die in de tweede helft van de zestiende eeuw haar hoogtepunt kende.

Détails

Sujet
Dimension
geheel, height: 47.2 cm
geheel, width: 60.9 cm
met lijst, height: 52 cm
met lijst, width: 66 cm
met lijst, depth: 2 cm
met lijst, gewicht: -10 kg
zonder lijst, depth: 0.9 cm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Catégorie
Objectnaam
Matériaux
Numéro d'inventaire
0000.GRO0062.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge s'engage à rendre ses données disponibles sous forme de données ouvertes utilisables. Les images d'œuvres d'art qui ne sont pas soumises à des restrictions de droits d'auteur sont donc publiées sous la licence Creative Commons Zero. Ils peuvent être utilisés librement.

Articles connexes à notre collection