Deze tekening maakt deel uit van het Oosters Album (0000.GRO3119.II). Onderaan de prent krijgen we meer uitleg over de herkomst en de betekenis van het godenbeeld: "Chinees afgodsbeeld. Deze kopie bevindt zich op ware grootte te Brussel bij de familie Veranneman, genoemd de Vree. Dhr. Veranneman, genoemd de Vree, schepen van het Brugse Vrije, waagde het om, zo vlug mogelijk en op een verdoken manier, dit heidens afgodsbeeld van een Chinese goddelijkheid uit hun pagoden te verwijderen en in te schepen, vrezend om volgens hun wetten aangehouden en berecht te worden. Het stelt het afgodsbeeld voor van een afschuwelijke figuur, met achter zich een duivel die het gezegde van deze natie weergeeft, dat god goed is, dat hij geen kwaad doet, en dat ze een kaars plaatsen voor de duivel zodat hij hen geen schade zal berokkenen. Deze figuur is rond en uit een materie van …., ze wordt bewaard bij mevrouw de barones de Vranque te Brussel, dochter van bovengenoemde heer François Veranneman, die gehuwd was met juffrouw Marguerite Ley, Engelse te Brugge. Hij is overleden op de eerste oktober, tijdens de eerste periode van de Franse inname van Brugge."
Fabricant
Jean Charles Verbrugge, Pièrre François Ledoulx, Antoine Ignace SteyaertPériode et datation
19de eeuw 18de eeuw