De kersverse echtgenote van Baron Charles-Louis de Keverberg de Kessel, Mary Lodge zit op de stenen leuning van een grootse zuilengalerij die uitzicht geeft op een idyllisch Engels heuvellandschap met in de verte een 18de-eeuws landhuis en rechts daarvan de ruïnes van een oud kasteel. Boven de zuil prijkt een dubbel wapenschild met twee tegen elkaar opklimmende leeuwen, gehouden door dezelfde schilddragers als het wapen van Keverberg. In de linkerhoek prijkt een Griekse vaas met een bloeiende hortensia waarboven een vlinder fladdert. Dit aristocratische damesportret biedt een bijzonder interessant beeld van de exclusieve mode uit die tijd. De jonge vrouw draagt een wijnrode fluwelen Empirejurk waarvan de halsuitsnijding met witte organza is afgeboord. Haar rechterschouder is bedekt met een kasjmieren sjaal die sierlijk rond haar gedrapeerd naar beneden valt. De voeten in witte kousen en satijnen schoentjes rusten op een kussen. Het parelmoeren halssnoer met cameeën, bijpassende oorbellen en haarspeld vervolledigen haar toilet. Blijkbaar was Mary Lodge de romantische muze en inspiratiebron van Keverbergs kunsthistorisch onderzoek, want in haar rechterhand houdt het door hem geschreven Memlingbiografie D’Ursula. Aangezien het boekje pas enkele maanden na de afwerking van het portret verschijnt – in september 1818 – is dit hier een voorafbeelding van dit boekje.