Fabricante
Jheronimus BoschPeríodo y fecha
16de eeuw 15de eeuwHet centrale tafereel vertoont niet de opstanding, maar het beeld van het wereldse bestaan dat als het ware voortgezet wordt; de aarde die in bezit genomen is door demonen en zich nauwelijks van de hel onderscheidt. Het menselijk leven zit er opvallend verwikkeld in het dierenrijk wijl bomen en planten uitgestorven zijn. Volgens Boczkowska is de eigenlijke opstanding gesymboliseerd door het astrologische-symbolische motief van de volle maan, de ronde blauwe schijf waarin Christus verschijnt. De fantasierijke taferelen en motieven, soms verrassend geestig, soms griezelig of vies kunnen alle een symbolische betekenis hebben. Evenwel is deze niet immer duidelijk. Zij wordt door de auteurs op velerlei wijze geïnterpreteerd. De scènes beantwoorden mogelijk aan spreekwoorden en volksgebruiken. Ze hekelen de maatschappij, illustreren ondeugden en zonden, in het raam van de vier elementen: lucht, water, vuur en aarde. Hammerstein vestigt de aandacht op de grote rol die muziek, dans en instrumenten in dit werk spelen.