Close

Portret van Jan Wildens

Manufacturer

Paulus Pontius (prentmaker), naar een ontwerp van Anthony van Dyck (schilder)

Period and date

17de eeuw
(circa 1630 - circa 1646)

Portret ten halve lijve, frontaal. Jan Wildens (1585/6 - 1653) was een landschapsschilder uit Antwerpen. Vanaf 1616 was hij werkzaam in het Atelier van Peter Paul Rubens. Wildens is hier afgebeeld met kort haar, een opkrullende snor en een sikje. Hij draagt een kanten kraag, een jasje met knopen langs de voorkant en lange mouwen. Over zijn jas draagt is een mantel gedrapeerd, die vanaf de rechterschouder over de voorkant van zijn lichaam valt. Zijn linkerhand is niet zichtbaar, zijn rechterhand is daarentegen prominent in beeld gebracht. Zijn rechterarm is gebogen en steunt op een stenen verhoging. Onder de afbeelding staat in het Latijn de naam van de geportretteerde en zijn beroep. Daaronder staan de namen van de makers gedrukt.

Details

Subject
Opschriften
opschrift (onder de voorstelling): IOANNES WILDENS, / ,PICTOR RVRALIVM PROSPECTVVM ANTVERPIÆ. / Ant. van Dyck pinxcit / Paul. de Pont Sculp. / Cum privilegio
aantekening (achteraan): 5121.
watermerk (onderaan in de marge): Narrenkap met cirkel eronder
verzamelmerk (achterkant, onderaan): G R
aantekening (op de binnenzijde oude passe-partout): After Sir Anthony van Dyck 1599-1641 / Jan Wildens 1586-1653 painter / Engraving signed Paul Pontius, New Hollstein 102 vii/vii / First state impression on paper with a / Foolscap watermark, trimmed to the / platemark. / Provenance G R not in Lugt / 242 x 183 mm / I 20 3 88 / prijs]
aantekening (op de binnenzijde oude passe-partout, rechts onder): after A. van DYCK by P. Pontius / Johannes Wildens / M-H vii/vii / Fool's cap M-H 49 1655-65 / Unidentified, not in Lugt
Dimension
geheel, height: 243 mm
geheel, width: 183 mm
geheel, height: 238 mm
geheel, width: 178 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
2014.GRO1477.III

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items