Close

Annunciation and Visitation

Manufacturer

anonymous

Period and date

16de eeuw
(circa 1501 - circa 1525)

Deze twee schilderijen vormen de buitenzijden van een drieluik. Op het linkerluik is de Annunciatie afgebeeld. Maria zit met gevouwen handen achter een bidstoel terwijl de aartsengel Gabriël de kamer binnenkomt. Op een banderol staat ‘AVE·GRACIA·PLENA·DOMINVS·TECVM’ wat ‘Verheug u, begenadigde, de heer is met u’ betekent (Lucas 1: 28). Na deze groet verwittigt Gabriël Maria dat zij zwanger is en een zoon zal baren die ze Jezus zal noemen. Op het rechterluik is de Visitatie, het bezoek van Maria aan haar nicht Elizabeth die zwanger is van Johannes de Doper, afgebeeld. De vrouwen omhelzen elkaar en voelen aan elkaars buik. Op basis van stilistisch onderzoek heeft men kunnen vaststellen dat de twee panelen waarschijnlijk behoren tot een altaarstuk in het Musée des Beaux-Arts in Dijon. Naast de hier besproken scènes, is op de binnenzijde van het linkerluik de Geboorte van Jezus, op het middenpaneel de Aanbidding van de Wijzen en op het rechterluik de Besnijdenis afgebeeld. Altaarstukken zoals deze, die het leven van Maria tonen, komen veel voor in deze periode. Maria genoot als moeder van Jezus een enorme populariteit. Het altaarstuk is moeilijk in een regio te plaatsen. Het bevat zowel elementen die doen denken aan de Antwerpse schilderkunst van het begin van de zestiende eeuw als aan die van de Brugse schilderkunst. De kunstenaar van dit altaarstuk kan daarom helaas nog niet worden vastgesteld.

Details

Subject
Dimension
geheel, height: 98.8 cm
geheel, width: 67.3 cm
met lijst, height: 109 cm
met lijst, width: 88.1 cm
met lijst, depth: 4.3 cm
met lijst, gewicht: 9.6 kg
zonder lijst, depth: 0.4 cm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
1979.GRO0005.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items