Close

Academische compositiestudie: scène uit het verhaal van Ahasverus

Manufacturer

Michel Thomas Antoine Van Cuyck (tekenaar)

Period and date

19de eeuw
(1816)

Academische compositiestudie met een scène uit het verhaal van Ahasverus, de Wandelende Jood, getekend door Michel Van Cuyck uit Oostende in 1816. Het gaat om een prijstekening, gemaakt in het kader van de compositiewedstrijd aan de academie Brugge. Met deze tekening won Cuyck de eerste prijs. Hij tekende drie hoofdfiguren in zijn compositie. Een gekroonde man, wellicht een koning, zit op een troon onder een baldakijn. Hij kijkt naar de man naast hem, die met wijzend gebaar zijn rechterarm omhoog houdt. De man is in profiel naar rechts afgebeeld, met gezonken hoofd. Achter hem staat een man tegen een zuil aangeleund, met zijn rug naar de toeschouwer. De compositie is uitgewerkt op papier van liggend formaat en werd centraal getekend binnen een omkadering. Naast potlood en houtskool of zwart krijt maakte de tekenaar gebruik van waterverf voor de schaduwen en witte dekverf voor de hoogsels. Het gebruikte papier heeft blauwe spikkels. Linksboven is de tekenletter te zien die voor deze wedstrijd aan Cuyck werd toegewezen. Ook de academiestempel en handtekening van directeur Joseph Ducq zijn hier zichtbaar. Dat Cuyck eerste werd, noteerde men met een j (1). Onder de voorstelling is een aantekening gemaakt met de naam en afkomst van de leerling-tekenaar en het jaartal van de wedstrijd.

Details

Subjects
Opschriften
verzamelmerk (links boven): ACADEMIA b.
aantekening (links boven): Jf Ducq Dr.
aantekening (links boven): B
aantekening (verso): E
aantekening (links boven): j [of 1]
aantekening (midden onder): Michel Van Cuijck 1816 / Van Ostende
Dimension
geheel, height: 291 mm
geheel, width: 450 mm

Identification

Huidige locatie
Verzameling
Category
Objectnaam
Materials
Inventory number
0014.GRO0048.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge is committed to making its data available as usable open data. Images of works of art which are not subject to copyright restrictions are therefore published under the Creative Commons Zero licence. These may be used freely.

Related items