Schließen

Het banket van de goden

Hersteller

François Perrier (prentmaker), naar een schilderij van Rafaël (schilder)

Periode und Datierung

17de eeuw
(circa 1600 - circa 1650)

Mythologische voorstelling die het bruiloftsbanket van Cupido en Psyche laat zien, naar de plafondschildering van Rafael. Rafael schilderde dit fresco voor de Villa Farnesina in Rome. De voorstelling is langwerpig en horizontaal georiënteerd, en in in spiegelbeeld naar Rafael. In de linkerhoek staan drie godinnen. Een ervan schenkt vloeistof uit een flesje, over de hoofden van twee zittende goden onder haar. Ook is er links een mannelijke god afgebeeld die vloeistof, waarschijnlijk wijn, uit een karaf in een grote kruik giet, waar twee kleine engeltjes rond staan. In het midden zitten verschillende goden samen rond een gedecoreerde stenen tafel. Boven de middelste twee goden, die Cupido en Psyche voorstellen, zweven gevleugelde vrouwen die bloemenkransen boven de hoofden van het bruidspaar houden. Rechts staat een groepje godinnen, deels naakt, en een sater. Alle goden zijn deels of helemaal naakt, wat een latere eigenaar van het werk ertoe geleid heeft met potlood onderbroeken over de geslachtsdelen van de mannelijke goden te tekenen. Dit is vooral duidelijk te zien in de linkerhoek, bij de rechtstaande god die wijn aan het gieten is. De prent is uitgesneden en op twee pagina's uit een oud boek geplakt, waarvan de ene pagina 68 is van het boek Den eersten [-vijfsten] boeck van architecturen Sebastiani Serlij'.' Dit werd in 1553 in Antwerpen uitgegeven door Mayken Verhulst (de weduwe van Pieter Coecke Van Aelst). Zie documentatie.

Einzelheiten

Thema
Opschrift
opschrift (onder de voorstelling): Raphael. urbin inventor /-/ Fr. Paria incid
Dimension
geheel, Höhe: 197 mm
geheel, Breite: 550 mm
geheel, Höhe: 550 mm
geheel, Breite: 190 mm

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
ets
Materialien
Inventarnummer
2014.GRO1751.III

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel