Hersteller
Richard van Orley (prentmaker)Periode und Datierung
18de eeuw 17de eeuwScene uit een reeks van twaalf prenten ter illustratie bij het toneelstuk Il Castro Fido, van Giovanni Battista Guarini. Deze scene toont het moment waarop Amaryllis Mirtillo kust. Hoewel dit een lesbische scene lijkt is dat niet zo; Mirtillo is hier verkleed als vrouw om zo dichter bij zijn geliefde Amaryllis te kunnen komen. Amyrillis denkt dat hij gewoon een vriendin van haar is. Speels als zij is, organiseert zij een wedstrijd om te zien wie van haar vriendinnen het best kan kussen. Als zij Mirtillo kust weet ze dat zij haar ware geliefde heeft gevonden, en hij wint de wedstrijd. De voorstelling toont de twee hoofdpersonages in een prachtig landschap. Het toneelstuk speelt zich namelijk af in Arcadië, een utopisch fantasieland dat al vanaf de klassieke oudheid beschreven word. Het landschap staat vol bomen, en er heerst een eeuwige zomer vol vogelzang. Amyrillis en Mirtillo zitten op de rand van een muur, onder een hoge boom. Zij kussen elkaar, terwijl zij omringd worden door andere vrouwen. Alle personages zijn gekleed in gedrapeerde gewaden en dragen hun haar opgestoken. Achter het kussende koppel staat een vrouwelijke figuur met een bladerkrans in haar handen. Zij is bezig Mirtillo te kronen voor het winnen van de wedstrijd. Links in de voorstelling staat Cupido die zijn boog opspant en op het liefdespaar richt. Op de voorgrond in dit idyllische landschap zijn schapen te zien, en op de achtergrond pilaren, gebouwen met bogen en een grote siervaas.
Hersteller
Richard van Orley (prentmaker)Periode und Datierung
18de eeuw 17de eeuwHersteller
Richard van Orley (prentmaker)Periode und Datierung
18de eeuw 17de eeuw