Schließen

Academische studie naar prent: Génie funèbre

Hersteller

Camille Godefroid (tekenaar), naar prent van Antoine Monsaldy, naar ontwerp van Gédéon Reverdin

Periode und Datierung

19de eeuw
(1871)

Academische studie naar prent van een naakte jongeman als 'Génie funèbre', getekend door Camille Godefroi in 1871 tijdens zijn studie aan de Academie van Brugge. Met deze tekening werd Godefroi eerste in de wedstrijd voor plaatsen of prijzen, zoals het opschrift "eerste" aangeeft. Het onderwerp van de studie van een jongeman met lang krullend haar. Met gekruiste benen staat hij op een sokkel en hij houdt zijn armen op zijn hoofd. Hij draagt een haarband met bloemen; achter hem zijn bladeren weergegeven. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool. De studie werd getekend naar een prent van Monsaldy (graveur), naar ontwerp van Réverdin (tekenaar). Een overeenkomstige prent wordt bewaard in het Prentenkabinet van de KBR (S.I 26789). De prent draagt het onderschrift: Dessiné d'après la statue antique du Musée Napoléon. Reproductieprenten werden gebruikt aan de academies, in de klassen waar de beginnende leerlingen deze prenten kopieerden. Op de studie zijn er verschillende opschriften zichtbaar, gerelateerd aan de wedstrijddeelname van Godefroi. Linksboven is de academiestempel op het tekenpapier gedrukt, met daaronder enkele handtekeningen, o.a. van François Vanden Abeele, secretaris van de Academie. De letter 'A' is de tekenletter van Godefroi, waarmee zijn studie anoniem kon worden beoordeeld door de wedstrijdjury. De behaalde prijs werd bovenaan genoteerd. Onderaan links werd de tekening na afloop van de wedstrijd voorzien van de naam van de leerling-tekenaar en zijn behaalde prijs. Daar werd nog het jaartal van de wedstrijd aan toegevoegd.

Einzelheiten

Thema
Opschriften
verzamelmerk (links boven): ACADEMIA b.
aantekening (links boven): A.
aantekening (links boven): [J]. Cierckens
aantekening (links boven): D[r]. V. D Abeele
aantekening (links boven): 1e / Eerste / [Pb R]
aantekening (links onder): 1. Godefroid, Camille.
aantekening (links onder): 1871
Dimension
geheel, Höhe: 626 mm
geheel, Breite: 457 mm

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
Materialien
Inventarnummer
0022.GRO0627.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel

Academische studie naar prent: Génie funèbre

Désiré Priem, Antoine Monsaldy, Gédéon Reverdin 1873

Academische studie naar prent: Génie funèbre

Emile Hendrikx, Antoine Monsaldy, Gédéon Reverdin circa 1865

Academische studie naar prent: Génie funèbre

René Fonteyne, Antoine Monsaldy, Gédéon Reverdin circa 1865

Academische studie naar prent: hoofd van Apollo van Belvedère

Louis Buys, Jean-Louis Anspach, Gédéon Reverdin 1891

Academische studie naar prent: hoofd van Apollo van Belvedère

Hippolyte Fonteyne, Jean-Louis Anspach, Gédéon Reverdin 1865

Academische studie naar prent: hoofd van Apollo van Belvedère

Anselme de Crombrugghe, Jean-Louis Anspach, Gédéon Reverdin 1865

Academische studie naar prent: buste van een faun

Charles D'Hondt, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin 1877

Academische studie naar prent: buste van Andromache

Auguste Derre, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Pierre-Narcisse Guérin 1835

Academische studie naar prent: de graflegging van Atala

Jean-Baptiste van Maldeghem, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1825 - 1826

Academische studie naar prent: de graflegging van Atala

Carolus Loys, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1826

Academische studie naar prent: de graflegging van Atala

Leopold van Turnhout, Alexis François Girard, Gédéon Reverdin, Anne Louis Girodet-Trioson 1820

Academische studie naar prent: buste van Hercules

Antonius Bouchout, Gédéon Reverdin 1830