Schließen

Academische studie naar sculptuur: San Ildefonso-groep

Hersteller

Eugène Jean Copman (tekenaar)

Periode und Datierung

19de eeuw
(1855 - 1859)

Academische studie naar sculptuur van de San Ildefonso-groep, gemaakt door Eugène Copman. Hij maakte deze studie voor een wedstrijd om plaatsen in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Hij behaalde hierbij de eerste plaats. Twee naakte figuren zijn staand weergegeven, gezien van op de rug. Copman tekende deze studie naar een afgietsel van de San Ildefonso-groep. Lange tijd was onduidelijk die de twee jongemannen met lauwerkransen zijn, die omhelzend een offer brengen voor een altaar. In archiefbronnen van de academie werd het beeld benoemd als 'Castor en Pollux', al zou deze identificatie vandaag achterhaald zijn. Het Prado in Madrid, waar de sculptuur vandaag wordt bewaard, identificeert het duo als Orestes en Pylades. De tekening is gemaakt in zwart krijt of houtskool. De aantekeningen duiden op een wedstrijddeelname, al ontbreekt de toegewezen tekenletter van de student. Rechtsboven is de academiestempel met handtekening van directeur Wallays te zien. Dat Copman deze studie voor een wedstrijd om plaatsen maakte, en hierbij eerste werd (cf. 1.), noteerde men op de sokkel van het beeld. Wanneer de studie exact werd gemaakt is vooralsnog onbekend, maar het zou ergens tussen 1855 en 1859 moeten zijn geweest.

Einzelheiten

Themen
Opschriften
verzamelmerk (rechts boven): ACADEMIA b.
aantekening (rechts boven): E. Wallays
aantekening (links onder): Copmn Eugèn (-) Coucours voor plaatse / J.
Dimension
geheel, Höhe: 644 mm
geheel, Breite: 465 mm

Identifizierung

Huidige locatie
Verzameling
Kategorie
Objectnaam
Materialien
Inventarnummer
0022.GRO0550.II

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel