Hersteller
toegeschreven aan Joseph Maes (tekenaar)Periode und Datierung
19de eeuwAcademische studie naar sculptuur van de dansende sater, getekend tijdens een wedstrijd aan de academie Brugge in 1820. De naam van de leerling is niet vermeld op de tekening, maar vermoedelijk werd de studie getekend door Joseph Maes. In archiefdocumenten wordt hij dat jaar aangeduid als primus van de klas naar plaaster, gevolgd door Pierre Verlinde op de tweede plaats. Allebei maakten ze voor de prijswedstrijd twee tekeningen: een buste van Dionysus (zie 0022.GRO0428.II) en het sculptuur van de dansende sater (zie ook 0022.GRO0427.II). Een sater is voluit en frontaal weergegeven. Hij is in actie vastgelegd, voorovergebogen met het gezicht naar de grond toe. Hij beweegt beide armen en houdt daarbij de crotala in zijn handen (soort cymbalen). Zijn rechterbeen is geplooid en zijn voet staat iets hoger. Met zijn rechtervoet bedient hij een scabellum of croupezion (slaginstrument aan een sandaal). Maes tekende deze studie in zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. Wellicht tekende hij naar een plaasteren kopie van het Romeinse standbeeld van 'de dansende sater' of 'kroupezeion' (Uffizi, Florence). De aantekeningen op de tekening duiden op de wedstrijddeelname van de leerling. Linksboven is een restant van de academiestempel te zien met een handtekening van directeur Ducq, gedateerd met het wedstrijdjaar. De papierrestanten tonen aan waar het etiket met de tekenletter van Maes wellicht hing. De aantekening 'J,' (of 1,) linksonder, duidt aan dat de tekenaar van deze studie de eerste prijs heeft gewonnen.
Hersteller
toegeschreven aan Joseph Maes (tekenaar)Periode und Datierung
19de eeuwHersteller
Pierre Antoine Verlinde (tekenaar)Periode und Datierung
19de eeuw