Hersteller
François Tramaseur (tekenaar), naar afgietsel van beeld van MichelangeloPeriode und Datierung
19de eeuwAcademische studie naar sculptuur van de stervende slaaf, getekend door François Tramaseur in 1824. Tramaseur was toen leerling in de klas naar plaaster aan de Academie Brugge. Voor de prijskamp maakte hij twee studies (zie ook 0016.GRO0180.II) waarmee hij de tweede prijs van zijn klas behaalde. Pierre Rousseau werd primus (0016.GRO0179.II). Voor deze studie tekende Tramaseur naar een afgietsel van het standbeeld van de stervende slaaf van Michelangelo. Het beeld is voluit en frontaal weergegeven. De naakte man staat in contrapost, het linkerbeen geplooid omdat zijn voet wat hoger staat. Hij is naakt, maar over zijn borst en ter hoogte van de schaamstreek hangt een stoffen lint. Hij houdt zijn rechterhand ter hoogte van zijn borst en zijn andere hand bovenop zijn hoofd. Het hoofd van de slaaf hangt naar opzij, de ogen gesloten. Het gebruikte medium is zwart krijt of houtskool, gehoogd met wit krijt. De aantekeningen duiden op Tramaseurs wedstrijddeelname. Op het etiket staat zijn toegewezen tekennummer '16.'. Daarboven is de academiestempel met handtekening van directeur Ducq te zien. Dat Tramaseur tweede werd op de prijswedstrijd, werd linksonder genoteerd. Nadien werden zijn naam en afkomst, en het wedstrijdjaar hieraan toegevoegd. Hoewel er dat jaar dus wel prijzen werden uitgereikt, gingen de traditionele feestelijkheden niet door. Uit een notitie op de feestzang blijkt dat het niveau voor de wedstrijden van 1824 ondermaats lag. De leraren zouden hun leerlingen de komende jaren meer moeten aanmoedigen anders zou de academie 'met groote schreven tot haeren onderganck' gaan (SAB, Academie, nr. 90).
Hersteller
Pierre Rousseau (tekenaar), naar afgietsel van beeld van MichelangeloPeriode und Datierung
19de eeuwHersteller
François Tramaseur (tekenaar)Periode und Datierung
19de eeuw