Schließen

Ruhe auf der Flucht nach Ägypten

Hersteller

Ambrosius Benson

Periode und Datierung

16de eeuw
(circa 1530 - circa 1550)

De Maagd Maria zoogt haar Kind terwijl Jozef iets verderop de ezel laat drinken. Simultaan worden in het landschap nog twee andere apocriefe episodes uit de vlucht als detail afgebeeld. Het gaat om het mirakel van het graan en het stukvallen van de afgodsbeelden. Rechts in het bos stapt een man met een speer. Hij stelt waarschijnlijk de Goede Moordenaar voor die na zijn deelname aan een overval op de Heilige Familie medelijden kreeg en hen de weg in het bos wees. De dorre boom met rondvliegende kraaien is wellicht als symbool van het heidendom bedoeld, in contrast met de bloeiende bosdreef rechts. De Madonna en het Kind gaan terug op een type dat Rogier van der Weyden en Gerard David ontwikkelden en dat veelvuldig herhaald werd in de Brugse ateliers van de late 15de eeuw en de vroege 16de eeuw. De zeer traditionele compositie wijkt enkel af in de uitbeelding ten voeten uit in plaats van in halffiguur. Het schilderij kan worden vergeleken met een soortgelijk paneel dat aan Adriaan Isenbrant wordt toegeschreven.

Details

Themen
Materialien
olieverf op paneel
olieverf, hout
Dimension
geheel, Höhe: 103 cm
geheel, Breite: 65 cm
met lijst, Höhe: 115 cm
met lijst, Breite: 76.5 cm
met lijst, Tiefe: 5 cm
met lijst, gewicht: 10 kg
zonder lijst, Tiefe: 0.9 cm

Identifizierung

Inventarnummer
0000.GRO0223.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge ist bestrebt, seine Daten als nutzbare offene Daten zur Verfügung zu stellen. Bilder von Kunstwerken, die keinen urheberrechtlichen Einschränkungen unterliegen, werden daher unter der Creative Commons Zero-Lizenz veröffentlicht. Diese können frei verwendet werden.

Ähnliche Artikel