Hersteller
Roelant SaveryPeriode und Datierung
17de eeuwDit landschap is volledig getekend in pen, zonder wassingen te gebruiken. Door het gebruik van parallelle lijnen en kruisarceringen afgewisseld met korte streepjes en krulletjes, komma’s en puntjes weet de kunstenaar de textuur van de rotsen, bomen en het atmosferisch vergezicht perfect te vatten. Roelant Savery is door zijn broer Jacob opgeleid in de traditie van Pieter Breugel de Oude. Keizer Rudolf II bewonderde de kunst van Breugel in grote mate en wist dientengevolge de kunst van Roelant Savery die in het najaar van 1603 naar diens hof in Praag vertrok, ook te waarderen. Savery maakt tijdens deze reis door de Boheemse valleien schetsen. Het standpunt op ooghoogte suggereert dat de kunstenaar op deze klif heeft gezeten terwijl hij deze compositie natekent. Of de Brugse tekening in de buitenlucht is gemaakt, of dat deze later op basis van schetsen in het atelier is ontstaan, is onduidelijk. Het blad werd als zelfstandige tekening geconcipieerd, en is mogelijk opgenomen geweest in de vermaarde collectie van de keizer. De tekening is in 2020 erkend als topstuk.