Hersteller
Franciscus Josephus KinsoenPeriode und Datierung
19de eeuwJoséphine Victoire Meslier-Duvey is in buste afgebeeld voor een donkergroene effen achtergrond. Ze draagt een wit kleed met brede gedrapeerde halsuitsnijding en pofmouwen met een kanten boord waarover nog een doorzichtige stof geschilderd werd. Over haar rechterschouder hangt een blauwgrijze effen sjaal met een donkerbruine pelsen mantel. Haar hoofd is versierd met een brede turban in rode, blauwe, groene, bruine en zwarte tinten. Als juwelen draagt ze een tot bandeau verwerkte goudkleurige armband tegen de turban aan en een parelsnoer rond de hals. Het elegante damesportret behoort met zijn delicate, zachte en rustgevende kleuren tot één van Kinsoens meest verfijnde werken. Vanaf 1824 was Franciscus Josephus Kinsoen hofschilder van Karel X, de opvolger van Lodewijk XVII, in Frankrijk. De Julirevolutie in 1830 maakt een einde aan het mondaine hofleven in Parijs. Hierdoor keert Kinsoen terug naar Brugge. In zijn geboortestad ambieert hij de functie van directeur van de academie, doch zal hij deze rol nooit vervullen. Binnen deze chronologie en de mogelijke datering van het Portret van Joséphine Victoire Meslier-Duvey rond 1830, mag men ervan uitgaan dat Kinsoen dit doek in Parijs schildert.