Sluiten

Mater Dolorosa en Man van Smarten

Vervaardiger

anonieme meester, laatste kwart 15de eeuw

kopie naar Simon Marmion

Periode en datering

15de eeuw
(circa 1476 - circa 1500)

Mater Dolorosa is weergegeven volgens het iconografische type van de wenende Onze-Lieve-Vrouw met voor de borst gevouwen handen. Op het andere paneel zien we de dode Christus als Man van Smarten, met doornenkroon en stigmata. De voorstelling van de dode Christus die beweend wordt door zijn moeder herinnert aan de Byzantijnse iconen die opduiken in de Italiaanse kunst van de veertiende eeuw. De compositie van de twee beelden als devotie-diptiek is vermoedelijk overgenomen van een model van Simon Marmion. De originele lijsten vertonen geen sporen van scharnieren, dus het is niet zeker of de panelen ooit een diptiek vormden. De panelen zijn afkomstig uit Brussel, wat afgeleid kan worden uit de aanwezigheid van het merkteken met passer en de zwaluwstaartverbindingen.

Details

Onderwerp
Categorie
Materialen
olieverf op paneel
olieverf, eikenhout
Dimensie
geheel, hoogte: 44 cm
geheel, breedte: 61 cm
klimabox, hoogte: 66 cm
klimabox, breedte: 98.5 cm
klimabox, diepte: 11 cm

Identificatie

Locatie
Inventarisnummer
0000.GRO0201.I-0202.I

Linked open data

Permalink
IIIF manifest
Copyright
Musea Brugge engageert zich om gegevens als bruikbare open data ter beschikking te stellen. Afbeeldingen van kunstwerken die niet onder auteursrechtbeperkingen vallen, zijn daartoe gepubliceerd onder de Creative Commons Zero licentie. Deze mogen vrij worden gebruikt.

Gerelateerde items uit onze collectie